Smartphonoholizm. Jak z tego wyjść?

Smartphonoholizm to pojęcie, które stworzyłem na potrzeby tego tekstu, aby zaakcentować range problemu, co nie jest niczym na wyrost jak udowodnię dzięki najnowszym informacjom poniżej.

 

Jest udowodnione, że notoryczne używanie smartphponów zmienia nasz mózg.

Badania w Niemczech wykazały, że uzależnienie od smartfonów fizycznie zmienia kształt i wielkość ludzkiego mózgu w podobny sposób jak narząd uzależnionego od narkotyków.

Zdjęcia wykonane za pomocą skanera MRI ujawniły, że mózgi osób z SPA (smartphone addiction -uzależnienie od smartfona) mają niższą objętość szarej masy w niektórych kluczowych częściach mózgu.

Obrazy ujawniły także zmniejszoną aktywność mózgów uzależnionych od smartfonów w porównaniu do osób nie uzależnionych.

Podobne wzorce i trendy malejącej szarej materii odnotowano również w umyśle narkomanów.

 

 

 

Zdjęcia wykonane przez skaner MRI pokazały  mózgi osób ze SPA (uzależnienie od smartfona – to już jest choroba). Na zdjęciu objętość szarej materii (GMV) mózgu w prawej przedniej korze obręczy. Kolor niebieski reprezentuje kształt regionu u nieuzależnionego, a kolor czerwony przedstawia obszar mózgu uzależnionego od smartfona.

Autorzy z Uniwersytetu w Heidelbergu piszą: „Biorąc pod uwagę ich powszechne stosowanie i rosnącą popularność, obecne badanie kwestionują nieszkodliwość smartfonów, przynajmniej u osób, które mogą być bardziej narażone na rozwój zachowań uzależniających związanych ze smartfonami”.

Uzależnienie od smartfonów jest coraz większym problemem wśród naukowców i lekarzy, ponieważ dzieci spędzają coraz więcej czasu na telefonach.

 

Ten niechlubny  raport niedawno wykazał, że większość dzieci (53 procent) posiada telefon komórkowy w wieku siedmiu lat.

Raport, który został oparty na badaniu przeprowadzonym wśród 2167 dzieci w wieku od 5 do 16 lat w Wielkiej Brytanii, mówi dalej, że w wieku 11 lat 9 na 10 dzieci ma własne urządzenia.

Ujawniono, że posiadanie telefonu jest teraz „prawie uniwersalne”, gdy dzieci są w szkole średniej.

Odkryto również, że 57 procent dzieci śpi z telefonem przy łóżku, a prawie dwoje na pięć (39 procent) młodych ludzi twierdzi, że nie mogliby żyć bez swojego telefonu.

Badacze stwierdzili, że odkrycia pokazują, w jakim stopniu telefony mogą „zdominować życie dzieci”.

Wszechobecność korzystania z telefonu w społeczeństwie jest powodem do niepokoju, ponieważ konsekwencje fizjologiczne i zdrowotne pozostają słabo poznane, ostrzegają eksperci z najnowszych badań.

 

 

” Wszystko mi wolno, ale nie wszystko przynosi korzyść. Wszystko mi wolno,

ale ja niczemu nie oddam się w niewolę. 1 Kor 6

 

Mogę korzystać ze smartphona, ale nie poddam się mu w niewolę. Oto przesłanie z Koryntian.

Biblia jest przygotowana także na nałogi XXI wieku i pokazuje zło tych czasów. Tak, jak uwielbienie gwiazd muzyki jest grzechem idolatrii co wiemy z 2 i 3 przykazania:

 

“Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną.”

“Nie uczynisz sobie obrazu rytego ani żadnej podobizny tego, co jest na niebie w górze i co na ziemi nisko, ani z tych rzeczy, które są w wodach pod ziemią. 5Nie będziesz się im kłaniał ani służył. Ja jestem Pan, Bóg twój, mocny, zawistny, karzący nieprawość ojców na synach do trzeciego i czwartego pokolenia tych, którzy mnie nienawidzą; 6a czyniący miłosierdzie tysiącom tych, którzy mię miłują i strzegą przykazań moich”. Wyjścia 20.

 

Bogami tych czasów są wszelkiej maści gwiazdy muzyki, aktorzy, programy typu Voice of Poland, sportowcy. Uwielbienie ich jest grzechem, który jak większość grzechów nam szkodzi. W ten sposób nie oddajemy chwały Stwórcy, a stworzeniu.

Grzechem jest także wykonywanie obrazów tychże gwiazd i ulubienie ich.

 

Ale grzechem jest także smartphonoholizm, bo czymże jest grzech jeśli nie działaniem na szkodę własną i rodziny?

 

Jak wyjść z nałogo smartphonoholizmu?

 

1.Śledź i obserwuje korzystanie z telefonu.

 

2. Zatrzymaj przewijanie

 

Skrolowanie wymaga wiele najpopularniejszych aplikacji mobilnych (Facebook, Instagram, Pinterest i wiele innych), które  zostały zaprojektowane z nieskończonymi funkcjami przewijania, dzięki czemu można z nich korzystać w nieskończony sposób. To powoduje uzależnienie. Jest to elementem manipulacji psychologicznej. Chcesz jeszcze i jeszcze niczym alkoholik chce coraz więcej dawek alkoholu. Nie ma różnicy między alkoholikiem a smartphonoholikiem. Pora się obudzić i stanąć na nogi ;-).

Skrolowanie to strata czasu. Nic nie przyciąga naszej uwagi lepiej niż nieznane….a jaka będzie następna wiadomość…a może Ania z liceum wstawiła foto z wycieczki…

 

Usuń aplikacje wymagające przewijania a  zobaczysz, ile czasu możesz odzyskać.

 

3. Uspokój umysł 

Po  otrzymaniu powiadomienia z mediów społecznościowych odczuwa się bardzo euforyczne wrażenie , na przykład gdy ktoś lubi zdjęcie opublikowane na Instagramie lub Facebooku. Te momenty wyzwalają uwalnianie dopaminy w mózgu, substancji chemicznej, która wywołuje uczucie przyjemności. Jest to niezbędna część systemu nagradzania naszego mózgu, dlatego też obwinia się go o uzależnienie.

Tutaj znów kłania się ruch. Wszelka aktywność fizyczna zwłaszcza na świeżym powietrzu powodująca pocenie się a wtedy zwiększa się poziom dopaminy odpowiedzialnej za nasze samopoczucie.

 

4. Użyj fizycznych wersji przydatnych aplikacji

Posiadanie wszystkiego w kieszeni jest wygodne. Twój smartfon prawie całkowicie zmniejszył zapotrzebowanie na kalkulatory, kalendarze, aparaty fotograficzne, notebooki, budziki i wiele innych rzeczy. Mamy wszystko w jednym.

Pułapka: odblokowujesz telefon, aby sprawdzić pogodę lub robisz notatkę, a następnie nie wiadomo jak lądujesz na swoim kanale na Instagramie czy Facebooku przez 20 minut. Aby uniknąć tego problemu, spróbuj zastąpić jak najwięcej narzędzi cyfrowych narzędziami fizycznymi.

Na przykład użycie prawdziwego budzika (i trzymanie telefonu poza zasięgiem podczas snu) może pomóc w uniknięciu marnowania czasu przed snem lub tuż po przebudzeniu. Noś fizyczny notatnik i długopis, aby robić notatki. Czytaj książki w miękkiej oprawie i unikaj wersji cyfrowych.

Kluczem do sukcesu jest uniknięcie odblokowania telefonu w jak największym stopniu, aby zapobiec przypadkowemu wciągnięciu w wir cyfrowy.

 

5. Przeżyj z niewielką pomocą znajomych

 

Tak jak w przypadku każdego uzależnienia i nie tylko bo i ogólnie słabości, pierwszym krokiem do wyzdrowienia jest przyznanie się, że masz problem.

Przyznanie osobom wokół ciebie, że chcesz ograniczyć korzystanie ze smartfona, może stworzyć niezbędny system informacji zwrotnej.

Poproś ich o pociągnięcie Cię do odpowiedzialności. Możesz nie zauważyć, kiedy przewijasz ekran podczas spotkania rodzinnego, ale inni to robią. Twoi przyjaciele i rodzina mogą Cię zawołać, aby przywrócić Cię do chwili obecnej.

Przy okazji inni wykażą się pomocą, a Ty poczujesz się zaopiekowany/a :-).

 

6. Wyłącz wszystkie powiadomienia niezwiązane z komunikacją od prawdziwych ludzi

Nasze urządzenia miały na celu zwiększenie naszej łączności z innymi ludźmi; więc zachowaj to w ten sposób. Wyłącz wszystkie powiadomienia z aplikacji, chyba że ostrzegają, że współpracownik, przyjaciel lub rodzina może potrzebować Twojej uwagi w czasie rzeczywistym.

Możesz nawet rozważyć usunięcie aplikacji mediów społecznościowych z telefonu i uzyskiwanie do nich dostępu tylko za pośrednictwem komputera. Ciągłe aktualizacje przyjaciół i rodziny mogą poczekać na później.

 

 

Bóg chce dla nas tylko dobre życie i dlatego powierzył nam swoje Słowo – Biblię. Nie chce abyśmy byli niczym zoombie poddani niewoli czemuś, czego konsekwencji nie znamy. Nie da się zliczyć ile samochodów nagle zjechało na inny pas uderzając w inne auto lub barierki przez grzebanie w telefonie. Nie da się wyliczyć szkód płynących z poświęcania czasu telefonowi a nie dziecku. Podobnie jak nie zliczymy negatywnych emocji wynikających z zaangażowania się w konflikty i spory na fejsie.

 

Miejcie Błogosławione życie w nocy i o świcie. 🙂

 

źródło:

https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-8016779/Brains-people-addicted-smartphone-physically-change.html

https://www.inc.com/yazin-akkawi/7-ways-to-curb-your-smartphone-addiction-right-now.html

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *